Elementy marki modowej - biznesplan dla projektanta

Elementy marki modowej – co musisz wiedzieć?

Na rynku mody każdego roku powstaje kilkaset nowych firm i sklepów online. Jak sobie radzić? O czym pamiętać prowadząc własny biznes? Przed Wami niezbędne elementy marki modowej w 5 punktach!

Wielu zaczyna od pasji, robi to, co kocha i spełnia swoje marzenia, ale jednocześnie chce, żeby marka była sposobem na życie i utrzymanie. A w tym przypadku trzeba nieco zweryfikować marzenia i polubić się z exelem, statystykami, regułami dystrybucji i sezonowości kalendarza mody. Albo dobrać właściwy zespół specjalistów 😉 Poniżej znajdziecie wskazówki, które pozwolą odnaleźć się w gąszczu pułapek tym początkującym, jak i prowadzącym firmy nie od dziś.

1. Misja, wizja i cel marki – branding marki

Marka to nie tylko logo i ładna strona internetowa. Składa się na nią system współdziałających elementów: designu, komunikacji i zachowania, które wynikają z misji i celów oraz są skupione na wizji. A te z kolei oparte są na analizie rynku i konkurencji, specyfice biznesu i wartościach wizerunkowych. Dziś nie wystarczy już tylko wyprodukować kolekcji w kilku sztukach, samo się nie sprzeda. A branding powinien być wsparty strategią marketingową i komunikacji.

2. Elementy marki modowej: grupy klientów

Grupy docelowe, target, klienci. Te trzy elementy marki modowej powinny ci towarzyszyć przez cały czas. Zarówno przy poszukiwaniu inspiracji, tworzeniu kolekcji, jak i wyborze narzędzi promocji czy lokalizacji butiku. Jeśli jeszcze nie wiesz, czym jest insight, jak ugryźć pozycjonowanie (nie tylko SEO), kim jest persona marki oraz po co dokonywać segmentacji, czyli dzielenia targetu, koniecznie postaw sobie za cel opracowanie tego tematu w tym roku!

Elementy marki modowej - komunikacja

3. Strategia komunikacji

Cóż, nikt nie mówił, że będzie łatwo! Do strategii marki konieczne jest przygotowanie planu komunikacji. Z racji tego, że rynek i trendy ciągle ewoluują, trzeba być otwartym na zmiany i szybko na nie reagować. Spójna i przemyślana komunikacja w mediach społecznościowych, prasie i wśród influencerów oraz w punktach sprzedaży pozwala nie tylko na zachowanie zgodne z DNA marki, ale też sukcesywne rozwijanie biznesplanu. Dzięki strategii nie musisz za każdym razem zastanawiać się, w jakim stylu publikować posty na Instagramie, do kogo kierować reklamę na Facebooku i do których dziennikarzy wysyłać zaproszenia na spotkanie prasowe. Strategia komunikacji to również punkt wyjściowy do sesji wizerunkowych, lookbooków i innych wizualnych aspektów marki.

4. Sesja wizerunkowa i lookbookowa oraz packshoty jako elementy marki modowej

 

Sprzedajesz modę lub design? Musisz pamiętać o tym, że kupujemy je oczami. Oczywiście jest mnóstwo projektantów i marek, które nie mają packshotów, zdjęcia kolekcji wykonane są we własnym mieszkaniu, a modelką jest dobra koleżanka. Jednak w tej sprawie powinniśmy brać przykład od najlepszych. Dobrej jakości packshoty to podstawa sprzedaży, szczególnie, jeśli rozważasz rozwijanie sklepu online i marketing z wykorzystaniem platform multibrandowych.

Poza tym – nie licz na publikacje w najlepszych magazynach o modzie, jeśli nie masz tak podstawowych elementów. Ich głównym zadaniem jest inspirowanie i pokazywanie rzeczy, które są przygotowane do podbicia rynku mody. Poza tym dużą rolę odgrywają tu sprawy techniczne – redakcyjny grafik nie ma czasu na obróbkę niedoskonałych zdjęć. Musi dostać paczkę materiałów, które wstawia w layout strony i… wysyła do drukarni.

5. Strategia sprzedaży

Polityka cenowa musi być oparta na biznesplanie i dokładnych obliczeniach dotyczących kosztów produkcji, dystrybucji, promocji i prowadzenia działalności gospodarczej, czy zatrudnienia pracowników. Wszystkie elementy powinny posłużyć do ukształtowania ostatcznej ceny produktu. Do tego nie zapominaj o strategii marketingowej – zastanów się, gdzie sprzedawać swoje produkty, czy działać online i offline? A może wybrać tylko jedno z nich? Planuj działania zgodnie z kalendarzem mody, aby uniknąć pułapek, które są łatwe do przewidzenia, jeśli myśli się strategicznie, a nie działa impulsywnie. O czym mowa? A np. o tym, że szwalnia może już nie mieć terminów na odszycie twojej kolekcji. Albo klienci zdążą się już nasycić danym rodzajem produktu, zanim ty wprowadzisz go do sprzedaży. Przykład? Wypuszczanie kolekcji strojów kąpielowych w czerwcu mija się z celem. Jeśli chcesz być zauważony – promuj swoje produkty już z końcem marca!

Elementy marki modowej - poradnik dla polskich projektantów.

Aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę przy budowaniu marki w branży mody, designu czy kosmetyków jest mnóstwo. Czy jedna osoba jest w stanie ogarnąć to wszystko? Raczej nie. Dlatego lepiej wesprzeć się zaufanym gronem współpracowników i doradców. Mimo, że to kolejna inwestycja, to tak naprawdę pozwoli dodać biznesowi skrzydeł i sprawi, że pewne rzeczy zostaną przyspieszone, dzięki czemu twój rozwój nabierze tempa.