sprzedaz online

Jak rozwijać sprzedaż online?

Sprzedaż online jest ciągle rozwijającą się gałęzią biznesu. Ilość dostępnych narzędzi i dróg, którymi docieramy do klienta może niejednego z Was zaskoczyć. Dlatego też, zbieramy najważniejsze informacje i w duchu dbania o spójność działań radzimy, na co zwrócić uwagę!

Najpierw krótka „ściąga”

  1. Strona internetowa – Twoja wizytówka
  2. Spójne materiały wizualne
  3. Regularne działania w social media
  4. Kontakt z klientem
  5. Współpraca się opłaca
  6. Blog, czyli jak połączyć przyjemne z pożytecznym
  7. Zniżki, promocje, oferty specjalne
  8. Zrób coś bezinteresownie
  9. Offline w służbie online
  10. Real time

Sprzedaż online = strona internetowa jest wirtualną wizytówką

Weź pod uwagę co najmniej dwa względy. Po pierwsze, muszą się na niej znaleźć najważniejsze informacje o Twojej firmie. Od tak podstawowych rzeczy jak regulamin zakupów, polityka prywatności, przez odnośniki do mediów społecznościowych aż po publikacje medialne. Obecność w mediach wraz z pozytywnymi komentarzami zadowolonych klientów mogą wpłynąć na decyzję zakupową, jeśli ktoś się waha! Dziś jesteśmy też przyzwyczajeni do tego, że shopping online dokonuje się właściwie w 3 prostych krokach. Tutaj nie ma taryfy ulgowej! Twój sklep internetowy musi działać bezbłędnie.

Spójne materiały wizualne

Ten temat poruszaliśmy już w poprzednim artykule z naszego cyklu. Spójność to słowo klucz. Po pierwsze dlatego, żeby klient, który w internecie otrzymuje mnóstwo bodźców, kojarzył Twoją markę natychmiast. To znaczy gdy spojrzy na zdjęcie, kolory czy typografię.  A po drugie – by budować pełne doświadczenie. Stąd to, co pojawia się na stronie internetowej i instagramie powinno mieć swoje odzwierciedlenie np. w newsletterze czy paczce. Perfekcyjnie byłoby, gdyby ta wizualność była także przekładana na butik czy stoisko na targach.

Regularne działania w social media

Realny wpływ na sprzedaż ma nie tylko aktywność na własnych kanałach, ale też udzielanie się na innych profilach czy stały, naturalny kontakt ze swoimi fanami. Im bardziej zaangażujesz się w prowadzenie mediów społecznościowych, tym więcej odzyskasz z powrotem. Co ważne, każda marka jest inna i kieruje swoje produkty oraz komunikację do innej grupy klientów, więc i specyfika działania również będzie się różnić. Nie da się tu zastosować jednej uniwersalnej reguły. Stąd też – zamiast skupiać się na dopasowaniu do formułek, konkretnych praktyk – wypracujcie własny tryb. Być może akurat wasi klienci wcale nie będą scrollować instagrama o godz. 8 jadąc do pracy 😉 Pamiętajcie o analizowaniu tego, co się dzieje na Waszych kanałach oraz przyglądaniu się aktywności Waszych fanów.

Środowisko reklamowe na Facebooku i Instagramie jest bardzo rozbudowane. Wszystko to ma na celu oczywiście jak najdokładniejsze rezultaty. Jeśli więc czujecie, że potrzebujecie wsparcia specjalisty – nie wahajcie się do niego zgłosić. Eksperci mogą zająć się tylko tworzeniem reklam, nie musicie im oddawać całości prowadzenia mediów społecznościowych. Choć na pewno podzielą się z Wami ważnymi obserwacjami i wskazówkami, które warto wdrożyć. To, o co warto zadbać, to na pewno reklamy na polubienia Waszych profili i ruch na stronę www.  Z kolei dzięki pikselowi Facebook umożliwia też mierzenie konwersji do Waszego sklepu online.

W tym obszarze poruszymy też temat influencerów. Współpraca z kimś o ogromnym zasięgu wcale nie musi oznaczać, że sprzedacie wszystkie produkty w kilka minut. Kluczem jest dopasowanie twórcy internetowego do charakteru Waszej marki. Czasami lepszy udział we wzroście sprzedaży będzie miał ktoś kogo sklasyfikujemy raczej jako mikroinfluencera niż gwiazdę z topowych list i postać z bilboardów.

sprzedaz online

Kontakt z klientem

Klient wymaga! Przede wszystkim uwagi i konkretnych odpowiedzi. Niech Was nie zniechęcają nawet najbardziej oczywiste pytania. Odbiorcy oczekują też, że będziecie dostępni pod im najdogodniejszymi formami kontaktu (mail, messenger, telefon – zależy od Waszych klientów!), a kontakt przebiegnie sprawnie i jak najszybciej. Dbałość o relacje jest tak samo ważna jak ta, którą obdarzamy bliskich w naszym życiu.

Współpraca się opłaca

Nie tylko finansowo! Każde działanie podjęte we współpracy z inną firmą czy podmiotem – może przynieść mnóstwo korzyści – na różnych polach. Od dotarcia do nowych klientów, przez nawiązanie relacji, świeże spojrzenie na naszą markę, czy wreszcie – wymierny dodatni rachunek przychodów lub rozpoznawalność medialną. O jakich rodzajach działania mówimy? Współpraca z:

  • innym projektantem czy marką nad stworzenie wspólnej kolekcji lub wydarzenia,
  • artystą, który doda marce powiewu świeżości,
  • influencerem – budując rozpoznawalność i zwiększając sprzedaż,
  • marką o wysokiej renomie,
  • komercyjna (na potrzeby reklam czy programów telewizyjnych).

To od Was zależy, co będzie najlepiej dopasowane do poziomu rozwoju Waszej marki i jej możliwości na daną chwilę.

Innym rodzajem współpracy jest też współdziałanie z platformami sprzedażowymi.

Blog

Funkcje bloga w sprzedaży online właściwie są dwie. Poza wpływem na pozycjonowanie Waszego sklepu i strony internetowej w wyszukiwarce Google, dostarcza odbiorcom marki interesujących treści, po które chętnie wracają. Jeżeli Wasz produkt jest bardzo specyficzny, a branża, w której działacie jest stosunkowo innowacyjna, to także dobre miejsce do tego, by ich edukować! Pamiętajcie, że klient nie ma tak szerokiej wiedzy o produkcie, jak Wy!

Zniżki, promocje i oferty specjalne

Są istotnym elementem działania firmy. Trzeba tylko pamiętać, żeby je dobrze przeprowadzić. Zwróćcie uwagę, że są marki, które nie robią wyprzedaży ani promocji – taka jest ich polityka cenowa. Niezależnie od strategicznych decyzji, które podejmujecie, możliwości ciągle jest mnóstwo:

  • warto zachęcać klientów do zapisywania się do newslettera, a w zamian dać zniżkę na pierwsze zakupy,
  • szerzej spoglądając – wykorzystajcie klub lojalnościowy,
  • ciekawym podejściem jest też gratyfikacja osób, które polecają markę innym klientom.

Do standardowych rozwiązań oczywiście należą przeceny i wyprzedaże, a także zniżki na specjalne okazje, takie jak Dzień Matki czy Święta.

Zrób coś bezinteresownie

W obliczu ostatnich wydarzeń szczególnie widać, że pomaganie to siła! I wspólne działania również są siłą! A to, że okażemy komuś dobro, może w trudny do przewidzenia sposób do nas wrócić. Dlatego też, nie wahajcie się włączać tak w duże, jak i mniejsze inicjatywy. A może nawet zorganizujecie coś autorskiego? Część marek do swojego działania na stałe wprowadza np. przekazanie procent od sprzedaży na rzecz wybranej organizacji czy fundacji.

Offline w służbie online

Czy działania online można wspierać również offline? Spektrum możliwości ogranicza tylko Wasza wyobraźnia… no i budżet! Jeżeli posiadacie własny butik lub Wasze produkty są dostępne w concept store’ach – zadbajcie o to, by informacje o Waszym sklepie online pojawiły się np. na metkach czy ulotkach. Nie mówiąc już o obecności na targach. Tam możecie poznać zupełnie nowych klientów, którzy wcześniej nie mieli z Wami styczności. A gdyby nie zdecydowali się od razu na zakup – warto wręczyć im ciekawą wizytówkę, ulotkę czy katalog – żeby wiedzieli, gdzie mają wrócić online 😉

jak sprzedawac online

Real time

W jaki sposób jednym, sprawnym ruchem przysporzyć sobie nowych fanów i doprowadzić do sprzedaży? Trzeba być na bieżąco i zareagować natychmiast. A na co? Czasem to zabawna akcja, czasem zaplanowany wokół jakiejś okazji zabieg marketingowy. Ważny jest czas: aby podłączyć się do akcji, która dzieje się tu i teraz.

Zdajemy sobie sprawę, że sprzedaż online to nadal niewyczerpany temat, ale nim mamy nadzieję dzielić z Wami w Akademii Slow i podczas codziennej pracy przy rozwijaniu Waszych marek!

Więcej na temat konkursu przeczytacie TUTAJ>>