marka osobista - jak ja stworzyc

Etapy budowania marki osobistej

Marka osobista – jak ją zbudować? Jakich błędów powinniśmy się wystrzegać? Każdemu z nas powinno zależeć, by była czymś niepowtarzalnym i unikalnym.  Co więcej, chcemy pozostać sobą jednocześnie dążąc do rozwoju i kreowania silnego, rozpoznawalnego wizerunku. Jak to zrobić?

Etapy budowania marki osobistej

  1. Analiza siebie i swoich możliwości
  2. Cele i wizja marki osobistej
  3. Odbiorcy marki
  4. Analiza konkurencji
  5. Co widzisz patrząc na moją markę osobistą?

Analiza siebie i swoich możliwości

Żeby spojrzeć na siebie trzeba też poznać opinie innych. Zapytaj ich, co sądzą o Tobie? Jakie określiliby Twoje mocne strony? Dowiedz się też od obecnych partnerów biznesowych, jakie wartości widzą we współpracy z Tobą. Zestaw to, czego się dowiesz z własną analizą.  Możesz skorzystać ze znanego i dość prostego narzędzia, jakim jest SWOT. Wypisz swoje mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia. Bądź szczery! Tylko wtedy zbudujesz autentyczną markę osobistą.

Poza tym, pomyśl o tym, kim jesteś, jakie doświadczenia Cię ukształtowały? Z czego jesteś dumny? Czym chcesz się pochwalić? Zadaj sobie dodatkowe pytania: jakich informacji sam poszukiwałbyś  o kimś takim jak Ty? Jakie miałbyś oczekiwania? To już pierwszy krok! Cały czas zbieraj doświadczenia, angażuj się w różne projekty, spotykaj się z różnymi ludźmi. Jeżeli jesteś na początku swojej zawodowej drogi – daj z siebie wszystko i nie obawiaj się nawet współpracy pro bono. Jeżeli projekt jest tego warty – poza sprawdzeniem się w nowych okolicznościach, zyskujecie rzecz do pochwalenia się w portfolio!

Marka osobista: cele i wizja

Jak się za to zabrać? Możesz zacząć od tego, co Cię kreatywnie pobudzi! Bardzo popularne stają się mapy marzeń marki, które pozwalają rozwijać się wizji i kształtować ją. Dzięki temu ćwiczeniu możesz myśleć nie tylko o stricte biznesowym budowaniu swojej działalności, ale też połączyć je z ludzkimi marzeniami i z własnymi oczekiwaniami.

WAŻNE! Musicie też jasno określić swoje cele. Jakie powinny być? Muszą być realne, osadzone w czasie i przestrzeni, najlepiej, jeśli do razu zdefiniujecie też mierniki – w jaki sposób sprawdzicie, czy cele zostały osiągnięte albo doprowadziły Was dalej – do kolejnego punktu w drodze kariery.

Odbiorca mojej marki osobistej

Zastanawiasz się, jak z pasji uczynić zawód i dochodowy biznes? W morzu poradników i opinii musisz przede wszystkim wiedzieć, co Ty chcesz przekazać, ale też – czego potrzebuje rynek, jakie oczekiwania ma klient. Pamiętaj jednak, że to nie znaczy, że dostosowując się, tracisz swoją tożsamość. Raczej pomyśl, jak zrobić coś, co będzie odpowiedzią na zapotrzebowanie – albo stworzeniem czegoś, czego nie było!

Często powtarza się, że ktoś tworzy markę dla siebie – i super! Tylko, że warto czasem zdjąć “własne buty” i spróbować jednak zrozumieć klienta.

W przyglądaniu się grupie odbiorców, zwróć uwagę na to, że kluczowe są nie tylko dane demograficzne o wieku, miejscu zamieszkania, wykształceniu czy pracy Twoich odbiorców. W dobie “lifestylu” musisz myśleć szerzej, dzięki czemu dotrzesz do nich precyzyjniej. Zastanów się, czy dojeżdżają do pracy rowerem, a może posiadają 3 samochody? Czy są weganami? Czym się interesują? Jak opisałbyś ich standardowy dzień?

I przede wszystkim – jaką rolę możesz Ty spełnić? Jaki produkt lub usługę im dostarczyć?

Pomyśl, jakimi kanałami możesz dotrzeć do swoich odbiorców, w jaki sposób wykorzystać do tego media społecznościowe. Kto może Ci w tym pomóc?

marka osobista

Analiza konkurencji

I w przypadku budowania marki osobistej musisz myśleć o konkurencji. Niezależnie od tego, jak bardzo innowacyjny czy potrzebny jest Twój produkt lub usługa – zawsze będzie ktoś, kogo klienci mogą wybrać zamiast. Brutalne prawdy rynku 😉 “Zamiast” więc załamywać ręce, warto spojrzeć na konkurencję i wyciągnąć wnioski dla siebie – co Wy możecie zrobić lepiej, inaczej. Zastanowić się, gdzie są ich słabe punkty.

Nie bój się też stawiać sobie pozytywnych wzorców – autorytetów. Jeżeli czyjaś marka osobista Cię zainspirowała, wynotuj dlaczego, co Ci się podoba, jakie działania – w i jaki sposób możesz przełożyć na budowanie własnej. Pamiętaj! Nie skopiować, a na własny sposób zaaplikować.

Jak się wyróżnić?

Jeżeli rzetelnie przygotowałeś punkt numer 1 – chyba nie musisz się już zastanawiać!

Jakim mnie widzisz?

Moment wykonawczy to pokazanie siebie światu lub analiza tego, co już mu zostało to pokazane. Uzupełnij media społecznościowe, zrób profesjonalne zdjęcie siebie i tego, czym się zajmujesz. A może lepiej pokaże to video? Ciekawym i bardzo prostym testem jest wpisanie swojego nazwiska i (lub) firmy w Google. Spójrz, jakie wyniki się wyświetlą.

Postaraj się w maksymalnie 3 zdaniach streścić to kim jesteś i czym się zajmujesz. Pomyśl, jak napisać (a później powiedzieć) to w sposób zrozumiały, ale unikalny!

Zadbaj o aspekt wizualny – niech Twoje portfolio czy strona internetowa będą nie tylko wypełnione wartościową treścią i komentarzami od zadowolonych klientów, ale też spójne z wizją i celami. Pierwsze wrażenie robi się raz. Dlatego też istotne jest również to, jak Ty wyglądasz. Czy nosisz ubrania swojej marki, czy jesteś użytkownikiem swoich produktów lub usługi?

Jeśli jesteś na początku drogi, dołącz do grup dyskusyjnych związanych z Twoim tematem, merytorycznie udzielaj się u innych osób, które są nim zainteresowane, a także daj się poznać organizatorom wydarzeń czy szkoleń (nawet tych online!). Każda droga może doprowadzić Cię do ulepszenia swojego personal brandingu. A to już dużo!

Co ważne, silna marka osobista nie odnosi się tylko do artystów, czy osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą albo stworzyli markę pod własnym nazwiskiem. Możesz ją mieć po prostu specjalizując się w jakiejś dziedzinie, będąc ekspertem w danym obszarze. I właśnie przez swoje kompetencje, doświadczenie oraz talent – tworzyć miks, który wraz z cechami osobowości komponuje się w idealnego pracownika, konsultanta albo zleceniobiorcę.