kryzys marki

Kryzys marki – jak sobie z nim radzić?

Marka jest jak człowiek. Szczególnie ta, którą tworzymy z pasją i zaangażowaniem. A nawet więcej – traktujemy ją jak nasze dziecko, autorski życiowy projekt. I tak potrafi całkiem przyjemnie zaprzątać naszą głowę przez 24 godziny na dobę. Jak reagować, gdy pojawi się kryzys? Z naszej perspektywy to zawsze wyzwanie dla marki! Niezależnie od tego, jaka jest jego przyczyna i czy dotyka całej branży, czy może jest jednostkowym problemem danej firmy, podchodzimy do niego jak do nowej szansy, dodatkowego zadania, z którym musimy sobie poradzić.

Wyzwania

Nasza marka wymaga szczególnej uwagi – w przeciwieństwie do dużych korporacji, nic tu nie jest narzucone odgórnie. Stąd poza nieustannym obserwowaniem rynku i byciem uważnym, dochodzi podejście “flexible”, czyli otwarcie się na różne działania, tzw. “real time”, ale także słuchanie siebie i postępowanie z w zgodzie z sobą. Poznajcie nasze 5 porad, jak przetrwać kryzys. Dzielimy je na dwa kierunki zadbania o naszą markę – sercem i rozumem. Potrzebami i Biznesem. Pasją i Realiami.

Kryzys marki – myśl sercem

1. komunikacja
Po pierwsze, w kwestii, gdy mierzymy się z kryzysem, musimy się komunikować! Najprostsze, a często najtrudniejsze. Wiadomość, którą się dzielimy, powinna być przemyślana, a wszystkie informacje sprawdzone.

Co ważne, niezależnie od bodźców, które przychodzą z mediów społecznościowych i TV, nasze treści muszą być autentyczne.

Biorąc pod uwagę ostatni kryzysowy czas – epidemię – ludzie są już zmęczeni słuchaniem o tym temacie. Skoro jesteśmy w branży lifestyle, to starajmy się nadal dostarczać naszym odbiorcom chwile wytchnienia i odpoczynku. Niemniej – musimy kierować się też wyczuciem. Czy to aby na pewno czas na duże promocje? Na tę kwestię można spojrzeć dwojako – z jednej strony zmobilizować klientów, którzy się wahali, a z drugiej trzeba to przeprowadzić z rozmysłem i wrażliwością na to, co dzieje się wokół. Może są inne sposoby na przyciągnięcie potencjalnych klientów? Pamiętajmy, że odpowiedni argument będzie zrozumiany przez naszych odbiorców – np. chęć zgromadzenia funduszy na nowe akcje czy kolekcje.

Może lepiej poświęcić ten czas na zbudowanie rozpoznawalności swojej marki? Opowiedzieć o sobie, o firmie? Dać się poznać innym i przyszłościowo przywiązać do siebie więcej osób. To dobry czas na zbudowanie pogłębionej relacji. Aby to zrobić musimy mieć swój charakter, czyli tone of voice i historię do przekazania.

2. ludzka twarz
Każdy z nas ma emocje, popełnia błędy, czasem postąpi pochopnie. I tak samo jest z markami – marki są jak ludzie. Warto to pokazać!

Zadbaj o nią, tak jak o siebie. Jeżeli są jakieś rzeczy, na które nie miałaś/miałeś czasu, były do tej pory zaniedbane z powodu braku czasu czy innych zajęć. Jeżeli jesteś już długo na rynku – może to czas na wniesienie czegoś nowego do swojej marki?

Dobrym pomysłem jest zawsze przygotowanie analizy SWOT (swoich mocnych i słabych stron, szans i zagrożeń) czy mapy myśli marki.

Pokazuj emocje i nie bój się pracować nad sobą – zawsze jest na to czas!

kryzys marki - jak sobie radzic

Kryzys marki – czuj umysłem

3. łączmy się
Jeżeli pojawia się kryzys, pamiętaj że nie jesteś sam. Ty masz przyjaciół, a marka też ich ma – wiernych przyjaciół, partnerów biznesowych, oddanych pracowników, lojalnych klientów – w ludziach moc.

Jeżeli jesteś małą marką – łącz siły z innymi – pamiętaj, że konkurencja to nieodzowny element rynku, ale w przypadku bardziej globalnego kryzysu jest czas na wspólne działania i łączenie sił.

Co więcej, nie odmawiaj sobie rozmów z samym sobą lub swoich zespołem. Spędźcie razem więcej chwil niż zwykle – na tym, bo porozmawiać o wizji marki, możliwościach rozwoju, inspiracjach czy… wraz z innymi firmami – o kierunkach rozwoju całej branży!

Polecajcie marki, które pasują do Waszych produktów, stwórzcie wspólny projekt albo zorganizujcie akcję.

A może dołączycie do tej, która już promuje polskie marki? My całym sercem jesteśmy za #wspierampolskiemarki  – akcją Kupię polskie marki . Organizatorzy targów Jestem Slow postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i wspierają polskich twórców przez zachęcanie Was do zakupów u małych manufaktur, projektantów i rzemieślników, których mieliście szansę poznać w trakcie wydarzenia. 😊 W tym szczególnie trudnym dla nich czasie to jest właśnie sposób na to, byśmy mogli dłużej cieszyć się fantastyczną modą, kosmetykami, biżuterią i akcesoriami do domu.

 

4. czas nadrobić zaległości!
Wykorzystaj czas przestoju na przygotowanie zaległych tekstów o marce, może uzupełnisz firmowego bloga? Zadbaj o spójność opisów na mediach społecznościowych, zaplanuj publikacje. To także idealna chwila na sprawdzenie formalności – regulaminu sklepu online i przetwarzania danych, zrobienia porządków w magazynie, czy poprowadzenia rozmów o współpracy z partnerami.

Jeżeli wiesz, że Twoja strona internetowa mogłaby działać lepiej lub – potrzebujesz nowego sklepu online – zrób to teraz!

5. nie ma sytuacji bez wyjścia
I znów wracamy do naszej misji – marka jest jak człowiek. Gdy czujesz, że praca nad własną marką Cię przytłacza, nie wiesz już co robisz źle, co dobrze – sięgnij po pomoc ekspertów. Poza tym, miej na uwadze, że każda zmiana punktu widzenia może przynieść nowe odkrycia. Na co dzień często zapominamy o tym, że perspektywa się zmienia w zależności od tego, kto patrzy. Ekspert spojrzy na naszą markę nie tylko z pozycji specjalisty w branży, ale też osoby, która na bieżąco obserwuje i analizuje rynek, ma otwartą głowę.

Czas kryzysu wykorzystaj na konsultacje z ekspertem, uporządkuj wizję marki i zadbaj o to, by była spójna na wszystkich punktach styku z odbiorcami.

Mamy nadzieję, że nasz poradnik pokaże Wam, że kryzys można przetrwać, a nawet więcej – jest to czas na dopracowanie różnych elementów wizerunku, przygotowanie nowej strategii lub implementację zmian w obecnej. Do boju! Z sercem i umysłem!