Dlaczego warto przejść na dietę roślinną?

Dieta roślinna – dlaczego warto na nią przejść?

Jedzenie mniejszej ilości mięsa lub całkowite wykluczenie go z diety to trend, który ma swoje źródło przede wszystkim w coraz większej wiedzy społeczeństwa na temat żywienia. Jesteśmy bardziej świadomi tego, jak odżywianie wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i życie, dlatego poszukujemy nowych rozwiązań w diecie i skupiamy się na tym, co nowego oferuje nam współczesna kuchnia. Chcemy, aby nasze jedzenie było jak najbardziej świadome. Przejście na dietę roślinną nie jest spowodowane tylko aspektem zdrowotnym, ale też społecznym, środowiskowym i etycznym. Czy dieta roślinna to dobry wybór? Przekonaj się sam!

Różne odmiany diet bezmięsnych

Przede wszystkim warto zaznajomić się z kilkoma odmianami diet bezmięsnych, ponieważ nie jest to jednorodny system żywienia. Możemy się spotkać z takimi dietami jak:

owowegetarianizm – oprócz produktów spożywa się również jaja

laktoowowegetarianizm – do spożycia dopuszcza się przetwory mleczne i jaja

laktowegetarianizm – można spożywać mleko i jego przetwory

weganizm – odrzuca wszelkie produkty pochodzenia zwierzęcego

Dieta roślinna – plusy

Zdrowie

Przyjmując nieduże ilości kalorii zawarte w warzywach, dostarczamy sobie cennych składników odżywczych. Eliminacja z diety mięsa i jego przetworów prowadzi do uniknięcia nadmiaru tłuszczu zwierzęcego oraz nasyconych kwasów tłuszczowych. Diety roślinne to również dobry sposób na ograniczenie ilości cholesterolu. Rezygnacja ze spożywania mięsa skutkuje także mniejszym narażeniem na zanieczyszczenia związane z hodowlą przemysłową i przetwórstwem mięsa.

Ochrona środowiska

Rezygnacja z jedzenia mięsa to najlepsze co tylko możesz dla środowiska. Zwiększając spożycie produktów roślinnych zrobisz więcej dla naturalnych ekosystemów niż zmieniając samochód na model z napędem hybrydowym. Aby wyprodukować kilogram mięsa trzeba zużyć 32 kilogramy zboża. W związku z tym aż 40% całej światowej produkcji przeznaczana jest na karmienie zwierząt hodowlanych. Skłaniając się ku diecie roślinnej zmniejszysz swój ślad dwutlenku węgla i uwolnisz hektary pól uprawnych na których może być produkowana żywność dla ludzi.

Najważniejsze składniki w kuchni roślinnej

Bezmyślne zaprzestanie jedzenia mięsa czy produktów pochodzenia zwierzęcego może doprowadzić do powstania niedoborów w naszym organizmie, co może skutkować obniżeniem naszej odporności i różnymi chorobami. Warto przejść na dietę wegetariańską mądrze i odpowiednio edukować się o tym wcześniej. Zdecydowanie należy jednak pamiętać o kilku składnikach niezbędnych w diecie roślinnej:

oleje – Najbardziej uniwersalnym będzie na przykład olej rzepakowy, ryżowy albo z pestek winogron.

warzywa strączkowe – Główne źródło białka dla wegetarian i wegan. Warto zaopatrzyć się w soję, groch, fasolę, ciecierzycę i soczewicę.

orzechy i pestki – Obok warzyw strączkowych są jednym z najlepszych źródeł białka w kuchni roślinnej. Poza tym są bogatym źródłem zdrowych tłuszczów.

kasze i ryż – To świetny dodatek do zup, gulaszy i sałatek, a przy okazji niedrogi i łatwo dostępny.

przyprawy i dodatki – Warto w nie zainwestować, bo dzięki nim będziecie mogli po prostu przyrządzić ciekawsze dania.

Gdzie szukać przepisów?

Jadłonomia

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Marta Dymek (@jadlonomia)

RoślinnieJemy

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez RoślinnieJemy 🌱 (@roslinniejemy)

Wegan Nerd

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez 🍇🍅 Alicja Rokicka 🍆🍉🐈 (@wegannerdblog)

erVegan

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Eryk Wałkowicz (@ervegan)