omnichannel marketing dla marki modowej

OMNICHANNEL – jak dbać o spójny marketing?

Na omnichannel często patrzymy przez pryzmat technologii i jego mariażu z marketingiem, a my dziś chcemy pokazać Wam bardziej holistyczne podejście. Punktem wyjścia będzie oczywiście tożsamość marki i jej unikatowy charakter. Sprawdźcie, co możecie wprowadzić w myślenie o Waszej firmie!

Wartości marki a omnichannel marketing

Jednym z najważniejszych elementów budowania silnej marki są jej wartości. Nawet te najbardziej podstawowe definiujesz we własny sposób. To na ich bazie układasz pozostałe elementy – swoją misję i wizję, kluczowego odbiorcę i całą komunikację. Są też początkiem wizerunku, wszystkich działań marketingowych i elementów identyfikacji wizualnej. Stąd właśnie potrzebne jest myślenie w kierunku omniachannel marketingu. Całościowego poczucia marki na różnych jej poziomach.

Ponadto określaj też jasno cele.  To one wskazują kierunek. A jakimi narzędziami je osiągnąć – to już inna kwestia – zależna od Twoich możliwości, ale też potrzeb grupy docelowej.

Jeżeli dopiero zaczynasz i jesteś na etapie budowania rozpoznawalności swojej marki, skup się na tym. Ważne jest dotarcie do jak najszerszej grupy swoich potencjalnych klientów, wykorzystując najlepiej dopasowane do nich kanały. Z kolei jeśli jesteś już znaną marką – możesz zastanowić się nad tym, w jaki sposób poszerzyć grupę swoich odbiorców lub zaproponować tym już pozyskanym – nowy produkt. Każdy z celów będzie wymagał innego wykorzystania narzędzi i zaplanowania działań.

Integracja i spójność

Omnichannel marketing nie funkcjonuje bez dwóch kluczowych aspektów: integracji i spójności. Od razu zaznaczamy – nie należy we wszystkich kanałach publikować tych samych treści. To nie jest równoznaczne z holistycznym podejściem do marki.

Po pierwsze zadbaj o informacje. Pokaż swoim odbiorcom, czym się zajmujesz, co im oferujesz. Co ważne – nie obawiaj się powtarzać tych wiadomości co jakiś czas, w różnych formach. W obliczu wielu bodźców i szumu informacyjnego, po prostu mogą im te posty, newslettery, czy reklamy umknąć.

Pamiętaj też, że źródło dotarcia klienta będzie się zmieniać. Tzw. „Kowalski” może w trakcie dnia korzystać z komputera w pracy i tam zetknąć się z naszą marką, później odwiedzić butik stacjonarny, a wieczorem scrollować na telefonie media społecznościowe. Czasem do dokonania zakupu wystarczy impuls – dobre zdjęcie, hasło, czy sam produkt, ale innym razem – możesz potrzebować powtórzyć informacje i pokazać się co najmniej kilkukrotnie.

Bądź czujny, monitoruj i badaj ścieżki swoich klientów. To nie tylko wskazówka w sprzedaży, ale i komunikacji. Sprawdzaj – skąd przychodzi ich najwięcej, którego kanału najczęściej używają.

Zadbaj również o spójność wizualną! Co się na to składa?

M.in.:

  • jednolita kolorystyka,
  • fonty na grafikach,
  • kąt fotografowania
  • filtr na Instagramie.

Postaraj się, aby odbiorca Twojej marki poczuł się tak samo, doświadczył jej w podobny sposób tak na stronie internetowej, na profilu na Instagramie, w butiku, podczas słuchania podcastu czy otwierając paczkę z zamówieniem online.

Wracamy do podstaw

Dzisiejszy klient jest wymagający. Kupowanie ma być nie tylko przyjemne, ale też przede wszystkim nieskomplikowane i intuicyjne.
Po pierwsze nie chcemy spędzić godzin na szukaniu, po drugie, oczekujemy jednolitych cen, a po trzecie – najzwyklejszej uczciwości i rzetelności. Dlatego też, zwróć uwagę na edukację własnych pracowników, postaraj się umieścić na stronie internetowej FAQ, czyli odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają klienci. Nie zapomnij o kontrolowaniu cen. Czy są spójne na Twojej stronie internetowej, w sklepie na Facebooku, czy platformach sprzedażowych na których jest Twoja marka? W butikach czy sklepach multibrandowych? Oczywiście – w ramach różnych akcji możesz oferować specjalne zniżki, które będą dostępne tylko robiąc zakupy jednym kanałem – aby np. podziękować fanom za to, że zapisali się na newsletter, ale nie może być sytuacji, że na co dzień ceny np. na platformach e-commerce są 20% wyższe niż w Twoim sklepie online.

Zadbaj o kontakt

Omnichannel marketing jest szczególnie istotny w komunikacji z klientem! Dziś już normą jest możliwość zamówienia online i dokonania zwrotu w sklepie stacjonarnym. Pracownicy obsługujący media społecznościowe również powinni mieć zestawienie zamówień czy reklamacji – to właśnie tam klienci najczęściej chcą uzyskać informacje. Jest to po prostu system naczyń połączonych. A żeby zapewnić najlepszą jakość – także doświadczenia – o najdrobniejsze szczegóły musimy zadbać!

Sprawdź nasz inne artykuły!

Jak poradzić sobie z kryzysem marki?